Eerste week - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van anders - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van anders - WaarBenJij.nu

Eerste week

16 Januari 2016 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Na een reis van 24h veilig aangekomen in Guatemala city. We worden opgehaald bij het vliegveld en worden naar het hostel gebracht. Na een korte kennismaking zochten we het bed op, waar we hard aan toe waren. Je slaapt niet veel in een vliegtuig. En dat de buurman van Hilde een feestje had de laatste nacht in NL hielp ook niet mee.

Vanuit Guatemala city zijn we naar Antigua gegaan. Op advies van de mensen bij het hostel was het beter om met de taxi te gaan ivm de veiligheid. Dit hebben ze voortreffelijk geregeld. Een taxibusje die gedeeld werd met nog 4 personen. Antigua is een mooi oud stadje wat gemoedelijker en veiliger aanvoelt dan de hoofdstad. Hostel gescoord en de boel verkennen. Veel ruïnes en oude gebouwen. Ook zagen we dat je salsa en bachata les kon krijgen. De zelfde avond werd er gedanst in la salsa. Hier zouden we naartoe, maar heeft de vermoeidheid het gewonnen. Nadat we de meeste ruïnes ed gezien hadden hebben we een toch naar de vulkaan geboekt. Deze begon 6h in de ochtend. Na een rit van 1,5h stond ons een beklimming te wachten van 45min. Het uitzicht was fantastisch! Boven op de vulkaan marsmellows inde stoom die uit de grond komt. De afdaling ging vlotterdan de berg op. Al begonnen de benen wat vermoeid te raken.

Lesje salsa was wat basic maar was gezellig. We werden uitgenodigd om de volgende dag een bachata les te volgen. Na de bachata les zijn we naar een salsa feestje geweest. Ze hadden ons al gewaarschuwd dat de vloer en de band niet de beste waren. Dit klopte, maar de cocktails waren goed en het was leuk om te zien hoe de plaatselijke bevolking zich vermaakte.

Met spierpijn in de benen en de backpacks op de rug naar het busstation waar we de juiste chickenbus naar panajachel moesten vinden. Met de chickenbus is een ervaring opzich. Sommige chauffeurs zijn van het type als het snel kan dan moet het ook snel. De helper zorgt ervoor dat groter bagage op het dak komt en gaat bij de mensen langs voor het geld. Die van ons klauterde onder het rijden het dak op om de bagage te controleren. De chauffeur reed dan iets rustige. En dat mocht ook wel, wij hadden al moeite om in de bus op ons plek te blijven. Soms bijna slippend door de bocht met een bus was voor mij een nieuw ervaring. Na 3x overstappen waren we in panajachel. Hier kozen we voor een wat basic en goedkoop hostel wat bij de mensen thuis was. Leuk om een indruk te krijgen van hoe ze leven.

In Panajachel zijn veel kraampjes, het is een verbindingsweg dorpje voor de overige dorpjes aan het meer. Die via het water beter bereikbaar zijn dan via de we.

De grootste markt van midden Amerika ligt in chichicastango. Dit was te herijken met wederom de chickenbus en 3x overstappen. Op de markt een trui gekocht. De kerken en een offer/herdenkings plek bezocht. Was wel weer een beetje klimmen..... De terugreis hebben we gedaan in een minibusje. Dit leek ons beter. Voor we vertrokken zaten er al 20 Mensen in. En natuurlijk stoppen we overal als er mensen mee willen. De max was 29 mensen in een busje waar we in nl max 9 mensen in vervoeren. Toch maar weer gekozen voor de chickenbus. Niet alle chauffeurs waren coureurs.

Vanuit Panajachel de overtocht naar san Pedro gemaakt waar we een mooi hostel met een prachtig uitzicht hebben gevonden. Even een paar dagen relax.

• 16 Januari 2016 - 20:48

Zjeeraar.:

Jongejonge, al weer heel wat beleefd en gezien in korte tijd, zie al weer uit naar het volgende verslag.