Regenwoud in Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van anders - WaarBenJij.nu Regenwoud in Taman Negara - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van anders - WaarBenJij.nu

Regenwoud in Taman Negara

Door: Sibrand

16 Januari 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een hobbelige busrit aangekomen bij de boot om naar Taman Negara te gaan. Hier kregen we te horen dat het kaartje wat inclusief de boot reis is exclusief is … het werd 0,5euro extra. (afzetters ;)
Een prachtige vaart van ca3uur over de rivier door het regenwoud was een super ervaring. Je verwacht dat er tussen de bomen een groep inboorlingen zich zou laten zien. Zoals je in de film wel ziet. Aangekomen in een klein plaatsje wat waarschijnlijk voornamelijk van toeristen leeft. Troffen we 2 mensen die ook een tour de jungle wouden doen. Samen eerst een hostel gevonden wat aan de wensen voldeed. (niet te duur) Werd het tijd om een tour te boeken. We troffen info punt waar de vrouw alles controleerde wat wij vroegen via de telefoon. Ze konen niet uitleggen wat het verschil was tussen de ene en de andere tour. Wij wouden graag de zwaardere tour. Dus kozen voor de duurdere. Die was niet mogelijk. De andere tour was een hele mooie die deed iedereen. Wij denken dan aan een vast pad wat zonder gids nog mogelijk is. Na overleg laten we het maar doen, enige optie… en je wilt wat. Wat moeten we mee? T-shirt (1lang,1kort), lange en korte broek en iets om te zwemmen. Moeten we ook regen kleding mee? (NEE) Oké? Verder nog iets? (Nee alles was inclusief het benodigde materiaal) Kunnen we wat doen tegen de bloedzuigers? (Nee) Oké? Toch hier nog vragen aan iemand anders of we regenkleding nodig hebben. Nog voor dat de zin compleet was kregen we een grote JA. En we moesten speciale schoentjes hebben. Die we ergens konden kopen. Rond 10:30 zouden we vertrekken. Of we de volgende dag voor 9uur met de nieuwe schoentjes hier wouden zijn. 1,5h eerder? Oké? Volgende dag vol goede moed nog zonder schoentjes rond 9uur ernaar toe om te ontbijten. Na een 20min kwam de man die we aan de telefoon hadden gehad. Met matjes nog nieuw in het plastic. (zal wel net op zijn geweest) Of we ook rugzakken mee hadden genomen? (Ehh, nee. Niet nodig toch?) Wel dus….. Er was 1 extra rugzak. Dus er misten nog 3. Het vertrouwen steeg en steeg. Toen kwam er een jonge gozer met ogenschijnlijk de juiste kleding binnen lopen, Iets wat zich een gids mocht noemen… Dit bleek onze gids te worden.(YES, vertrouwen weer een wending) Hij keek naar het materiaal en ging weer weg om eea te halen. 2schoentjes konden we gebruiken die daar lagen. Natuurlijk geen platvoet maat 43… Dus naar de winkel om te zoeken naar platvoet 43. Behoorlijk veel 42. Maar die zaten niet echt ruim en we mochten weer sinds weken sokken dragen. Zoeken en niet vinden… Vragen of ze maat 43 hadden. Helaas geen gezamenlijke taal. Dus maat 41 en 42 laten zien en maat groter gevraagd. Veel schoenen aan geboden gekregen van 40. Maar ook opeens uit een vreemde hoek een maatje platvoet! Bij terugkomst waren er nog 2 extra tassen. En lag ons materiaal klaar. Een bord met een pakje koekjes, 3 chocolade dingetjes, een vork en een beker er op. Ernaast ons matje(in nieuw plastic) en een oude slaapzak. Alles compleet dus. Wat kunnen we tegen de bloedzuigers doen? (niks) En is er ook iets om ze te verwijderen? (er af trekken) Al het spul in de boot op naar de jungle…
Maar eerst langs de officiële mensen die wouden weten hoeveel we waar van mee namen de jungle in. Kleding plastic batterijen ed. Dit om te kunnen controleren dat we niks achter laten in het woud. We mochten zelf tellen en moesten van de gids 2 waterflessen opgeven. (die zouden we nog krijgen)
Nu wel met de boot op naar het avontuur. Met 4of 5 kleine flesjes water en geen 2 zoals officieel opgegeven, dus moesten we wel 2 of 3 flesjes achter laten in de jungle, daar plaagde we de gids mee. Via soms een beetje wild water naar het startpunt. Waar een loopje van 8km op ons lag te wachten die ons naar de grot zou brengen waar we de nacht zouden door brengen. Onderweg veel gezien en kennis gemaakt met de bloedzuigers. Aparte dingen, zonder ogen, soort worm die de beweging en bloed konden oppikken, soms met succes. Veel zweten in een regenwoud als je in beweging bent en toch op een min of meer pad loopt. Een mooie ervaring en heel anders dan de vorige jungle ervaring. Bloedzuigers hebben geen last van sokken. Wij wel van de bloedzuigers. Dus regelmatig even controleren en de score doorgeven aan elkaar. Na een uurtje of 5 kwamen we bij de grot aan. Zeg maar balzaal. Wat een mega ding. Daar ons ontdaan van die dag de laatste bloedzuigers met de tip om ze dood te maken omdat ze je anders weer komen opzoeken. Heerlijk zo'n beest vol met bloed uitknijpen….. Na een heerlijke maaltijd van onze gids en een spelletje waar ik bij een van de gelukkige hoorde die een gezichts tekening kreeg konden we gaan slapen. Volgende dag tweede deel van de tour. Veel gezongen (vooral de nr’s die iedereen weet maar niet wil kennen natuurlijk ook ‘My name is Tarzan, I am jungle man’) dit zorgde voor een goed tempo bij de gids. (kon ook te maken hebben dat hij ons niet durfde wekken en wij 2uur te lang hebben geslapen) Op naar een frisse duik. Wat is dat lekker nat 1,5 dag zweten. Ja, het plakte niet alleen je kon ons op afstand al…. horen ed. Terug bij de boot onderweg nog gestopt om een duik in de rivier te maken. Tijd voor de uiteindelijke controle van de bloedzuigers. En heerlijk gezwommen. Een heerlijke ervaring dwars door een stuk jungle te trekken. En de beste man had gelijk in dit regenwoud was er geen regen voor ons.
Moe en voldaan op zoek naar een opfrissing en iets te eten om door een local tegen betaling naar het treinstation gebracht te worden. Tijd voor een nieuwe stad. Met de nachttrein naar KL.

• 23 Januari 2010 - 21:38

Patrick:

Heeey salsa king...gaat goed zie ik! mooie trip gozer. Gr Patrick..*showboy in jou beleving