Phnom Pehn - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anders - WaarBenJij.nu Phnom Pehn - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van anders - WaarBenJij.nu

Phnom Pehn

Door: Sibrand

Blijf op de hoogte en volg

26 December 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een mooie en gemakkelijke bus rit, grens overgang ging zonder poging tot oplichting, kwamen we aan in Phnom Pehn. Vanuit het raampje zie je aan het begin van de stad al veel verschil in rijkdom. LAngs de rivier zag je veel 'huisjes', 4delen wat de muren moet voorstellen en iets van een dak het geheel zal voor een aantal mensen hun huis heten. En aan de andere kant rijden de meest dure wagens voorbij. We vertragen en er staat een groep mensen te dringen, het zal de stop plaats van de bus wel zijn. Ja wel we zijn nauwelijks buiten en we zijn al zeker 5keer gevraagt of we tuc tuc nodig hebben of een goedkoop hotel. Redelijk opdringerig, wat nieuw voor me was. De Vietnamesen zijn aan wezig maar je kunt redelijk 'normaal' e ding doen. Omdat we slechte verhalen hebben gehoord over Combodia meng ik me in de mensen massa om eerder dan de een ander bij onze tassen te komen. Dan is 94 kilo en 1m88 best handig. Na over leg zijn we er uit welk Hostel we willen en is er zonder enige moeite een tuc tuc driver te vinden. Stond nog 'rustig' (los van de tips van goedkoop verblijf en waar we vandaan kwamen) bij ons te wachten. Hostel was oke en omdat het al na 19:00 was maar wat gaan eten. Beetje gezocht en gevonden een plaatselijk tentje, heerlijk gegeten. Wel werden we zo nu en dan benaderd of we wat geld konden missen. 's avonds ben ik aleen de stad in gegaan. Toch kijken of ze hier van salsa hebben gehoord. Een aantal dachten het te weten en legde de weg zo goed en zo slecht uit. Heel braaf geprobeerd de uiste weg in te slaan. Maar na 3 keer nog steeds niet iets te hebben gevonden wat er op leek. 2 geheel verzorgde barren in geweest (en snel weer uit, als je begrijpt wat ik bedoel) en 1 gewone bar. Werd het tijd om de terug weg te vinden. Dit viel nog tegen. Er zijn weinig straat namen en ook hierbij was de richting vragen niet altijd ook de goede richting. Wat me opviel is dat er veel mensen op straat slapen. Hangmatje met 2 kleine kinderen er in en pa en ma op een krukje/kratje er naast. Wat een verschil met een paar uur terug. Toen alles er best goed uitzag. Nu zie ik veel metale rolgordijnen wat de orientatie niet makkelijker maakt. En op veel kruispunten staan ca 4man niks te doen. Hier en daar een onbehagelijk gevoel gehad en soms van straatkant gewisseld, het was ookal na 23h.... Na nog wat aanbod van vrouw en drie vrouwen in een lexus die vrienden met me wouden zijn leek het me verstandiger om me terug naar het hostel te laten brengen.

De volgende dag zijn we naar het Toul Sleng museum geweest waar we S21 hebben bezocht. Vreemd dat het maar kortgeleden is dat hier al dat vreselijks gebeurde. (Tot eind jaren 90) De martelingen werden beschreven en er stonden honderden foto's van mensen die hier gezeten hebben.
Bij de killing fields waren duizende schedels en botten die geeerd werden in een monument. Dit monument kon je binnen waar de schedels vlakvoor je lagen, bizar.

Weer terug met de tuc tuc (killing fields lag een behoorlijk stuk buiten de stad) Was er weer wat meer oog voor de mooie omgeving en de warmte. In de stad nog naar het paleis geweest. Erg mooi en groot. Staat er midden tussen dit alles een compleet ander gebouw, die z'n beste tijd gehad had.(foto's volgen) Samen naar een plaatselijk 'park' gegaan en wat gehangen tot de zon onder ging. Echt makkelijk het is hier van 6 to 18 licht. Terug naar het hostel en gegeten. 's avonds nog een barretje opgezocht waar ze salsa zouden hebben.... zouden, ja. Wel leuke tent aleen wat te rustig nog. Kort gebleven en vroeg opbed omdat we de volgende dag door gaan naar Siem reap.

Alvast een goed uit einde en een goed begin van het nieuwe jaar!






  • 29 December 2009 - 07:43

    Berry:

    Hoi ,

    Ik lees net je reis verslagen., Leuk !!!
    over die maatkleding laten maken, als je dat weer tegen komt kan je het natuurlijk ook gewoon naar huis laten versturen, dan hoef je het niet mee te slepen, goede reis en leuke jaarwisseling daarzo

    Berry

  • 29 December 2009 - 18:51

    Gerard Jansma:

    Hee topper, gaat maar goed, niet, daarzo? En de temperatuur lijkt met de dag te stijgen.
    Wij hadden langdurig problemen met onze computer, ik heb nu pas al je verslagen weer bijgelezen, leuk om te horen. Wanneer foto"s of is dat moeilijk?
    Hier gaat alles z'n bekende gangetje, laatste uurtjes op het werk en dan is het jaar om.
    Je kunt ons nu eerder Gelukkig Nieuwjaar wensen vanuit daar ivm het tijdsverschil. Veel plezier en tot horens.

  • 30 December 2009 - 14:29

    Tjittie:

    Hoi,

    Hartstikke leuk om je reisverslagen te lezen. Cambodja toch wat anders (mensen) dan Vietnam zoals ik begrijp uit het verhaal. oud en nieuw in Thailand? Zelf intussen terug kostte wel wat moeite om terug te komen naar Nederland. Te veel sneeuw en luchthavens die gesloten waren. Je zal het vast allemaal wel een beetje gevolgd hebben hier. Na bijna 3 dagen vertraging terug van Tenerife.
    Alvast een heel goed uiteinde en een goed begin van het nieuwe jaar. Zijn erg benieuwd naar de foto's

  • 31 December 2009 - 08:08

    Hennie:

    eyy siepjehhhhh,

    leuke verhalen en belevenissen! zo merk je eigelijk ook precies hoe wij leven he? ik volg je verhalen en ben benieuwd naar foto's ed.
    wens jou en vriendin een hele fijne jaarwisseling toe en oant sjen..........in 2010,

    groetjes hennie.


  • 04 Januari 2010 - 13:28

    Anne:

    Klinkt goed allemaal! Echt geweldig dat jullie zoveel kunnen doen in maar 6 weken. Ik wil ook weer weg!! Heel veel plezier nog daar, maar dat gaat ongetwijfeld lukken ;)

    X [Ook aan Elsje!]

  • 05 Januari 2010 - 15:18

    Cis:

    Ik zie dat ik niet de enige ben...van het werk ;o).

    Je reisverslagen zijn indrukwekkend om te lezen, maar om de sfeer te proeven moeten we denk ik wel bij je zijn. Dus kom op met die foto'ssssss.

    Voor jou en els(ellie ???) nog de beste wensen voor 2010. Dat zal daar vast wel spectaculair zijn geweest, maar dat horen we vast nog wel.

    knuf cis

  • 05 Januari 2010 - 19:42

    Frans:

    Hé kerel,

    Alles goed daar in het verre??
    Ik krijg zo ook weer zin in vakantie wanneer ik jouw verhalen lees. Wees maar voorzichtig met die kleine kereltjes, dat houdt met 1,60 mtr en 60 kg op, maar zijn oh zo snel!
    Fijne weken nog met je maatje en kom weer snel terug, de elfstedentocht is reeds gepland...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2010

Thuis

23 Januari 2010

Singapore

20 Januari 2010

Melaka

18 Januari 2010

Kuala lumpur

16 Januari 2010

Regenwoud in Taman Negara

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 22013

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 13 Februari 2016

Guatemala en meer

23 November 2014 - 29 November 2014

Hong Kong Taiwan

01 December 2011 - 03 Februari 2012

Indonesie en meer

10 December 2009 - 24 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: